Nooit meer omkijken naar TomTom?

10 februari 2017 - 15:10u

Nooit meer omkijken naar TomTom?

De hele wereld lijkt verdeeld over TomTom. Gaat het de onderneming lukken om een toonaangevende rol te blijven spelen in de navigatie van mens en vervoer?

Voor de publicatie van de teleurstellende cijfers deze week hadden alle guru's TomTom op Kopen staan. Nu is een aantal analisten terughoudender geworden. De meesten denken dat de onderneming in de toekomst een toonaangevende rol kan blijven spelen in de navigatie van auto's en met name de onontkoombare zelfrijdende auto. Andere guru's hebben hun twijfels daarover aangezien er sterke en veel grotere concurrenten zijn. 

Daarom werd op het IEX-forum betoogd dat er voor de aandeelhouder van TomTom slechts twee succesvolle strategieën zijn:

  • 1. Alle aandelen TomTom verkopen en er nooit meer naar omkijken.
  • 2. Alle aandelen TomTom op de plank leggen en er nooit meer naar omkijken.

TomTom zit aan het front van de ontwikkeling van nieuwe technologie die het leven van de mens aantoonbaar heeft veranderd. En die verandering is nog gaande.

Lees ook: Vijf koopwaardige technologieaandelen

Op de IEX-forums is het bedrijf mede daarom het meest besproken aandeel van Nederland met vaak opvallend goede analyses. Het gaat er vaak hard aan toe tussen shorters en longers. Nu kraaien de shorters even victorie want de cijfers over 2016 vielen zwaar tegen. Het aandeel zakte woensdag met dik 8%. 

Verkoop TomTommetjes

Het probleem is dat het bedrijf steeds minder van haar 'TomTommetjes' verkoopt. Het afgelopen jaar daalde de verkoop van de navigatiekastjes, waarmee het bedrijf groot is geworden, met 19%. Consumenten gebruiken steeds vaker hun mobiele telefoon om de route te bepalen. Het bedrijf heeft een reeks andere consumentenproducten en diensten ontwikkeld, maar die genereren nog niet genoeg omzet om het verlies uit de kastjes te compenseren.

TomTom zet vooral in op de verkoop van sporthorloges. Het bedrijf zette afgelopen kwartaal een dure reclamecampagne op poten. Dat had succes want de omzet in 'Sports' steeg met ruim 50% tot boven de 100 miljoen euro.

Groei zit ook in de zakelijke markt onder meer voor de inbouw van de navigatie van TomTom bij de fabricage van auto's. En op termijn moet er software komen die de zelfrijdende auto zonder ongelukken op de plaats van bestemming kan krijgen. Exacte kaarten spelen daarbij een cruciale rol en TomTom meent die exacte kaarten te kunnen ontwikkelen. Denken de guru's dat ook?

Guru's

Volgens ABN Amro is TomTom op de goede weg met het omvormen van een bedrijf gericht op consumentenproducten naar een bedrijf dat zich veel meer richt op de zakelijke markt. Zo worden kaarten en verkeersinformatie geleverd aan autofabrikanten. 

"Daar zijn de marges veel hoger. Dat zie je nu nog niet terug in de cijfers omdat er nog flinke investeringen zijn", aldus analist Maurits Heldring. "Maar over twee of drie jaar ga je dat wel zien." ABN Amro heeft een Kopen-advies voor TomTom met een koersdoel van 14 euro.

Deze guru is niet de enige met een koersdoel dat substantieel hoger is dan de koers. ING heeft een Kopen-advies met een koersdoel van 15,50 euro, bijna het dubbele van de huidige koers. NIBC heeft een Kopen-advies met een koersdoel van 10 euro.

Zwakke outlook

UBS stelde het koersdoel naar beneden bij naar 9,70 euro maar handhaafde de aanbeveling te kopen. De analist verlaagde de omzetramingen voor 2017, 2018 en 2019 met respectievelijk 8, 12 en 14% op basis van de krimp bij de navigatiekastjes.

UBS wees verder op de zwakke outlook van het bedrijf. Anderzijds oordeelde de bank dat er ten opzichte van het verleden veel positief is veranderd bij TomTom, aangezien de niet aan consumenten gerelateerde omzet een steeds groter deel uitmaakt van het totale resultaat. Ook profiteert TomTom van goede vooruitzichten in de orderportefeuille bij Automotive, die steeg van 200 miljoen euro in het derde kwartaal naar meer dan 300 miljoen euro in het vierde kwartaal.

Terughoudend

Kepler Cheuvreux heeft een Houden-advies op TomTom met een koersdoel van 7,60 euro. De analist vond vooral de outlook mager. Het bedrijf rekent voor dit jaar op een omzet van 925 miljoen tot 950 miljoen euro en een aangepaste winst per aandeel van ongeveer 0,25 euro. Volgens Kepler Cheuvreux is dat 'beneden de consensus' die lag op 996 miljoen euro omzet en 0,27 euro winst per aandeel. De taxaties zullen volgens Kepler Cheuvreux dan ook omlaag worden bijgesteld.

De orderinstroom bij Automotive noemt de analist positief, maar het duurt in de autoindustrie veelal enkele jaren voordat orders extra omzet genereren. Dat verklaart, volgens de bank, de wat magere outlook voor 2017. De groei zal daar in 2018 en 2019 gaan versnellen. 

Theodoor Gilissen heeft een Niet Aanbevolen advies voor TomTom, maar het koersdoel staat nog op 9 euro. Volgens de analist lijken de cijfers niet zo slecht dat ze de sterke koersdaling rechtvaardigen. De guru wil eerst nog eens goed naar de cijfers kijken om dan eventueel het koersdoel aan te passen. Tot nu is dat nog niet gebeurd.

Lees ook: Drie favoriete aandelen in de consumentensector

Laatste blogposts

Klimaatverandering essentiële factor voor beleggers

17 april 2024 - 07:17u

In al uw beleggingsbeslissingen moet u de komende dertig jaar rekening houden met de drie D's: decarbonisatie (stoppen met fossiele energie), demografie (vergrijzing) ... Meer »

Voorspellen: overmoed, arrogantie en angst

31 maart 2024 - 05:56u

Professionele beleggers overschatten de juistheid van hun voorspellingen van de economie en de beurs met 140 procent. Kortom niet alleen voorspellen guru's de markt sl... Meer »

Aan doemdenkers heeft een belegger niets

17 maart 2024 - 09:24u

Rienk Kamer was een van de bekendste in Nederland. Een doemdenker die continu voorspelde dat de koersen zouden gaan crashen. Hij werd er zo populair mee, vertelde hij,... Meer »

Guruwatch.nl is onderdeel van de IEX Media | Andere sites van IEX Media: IEX.nl - IEXProfs.nl - Beursonline.nl - DeBeurs.nl - Eurobench.com - Belegger.nl - Beursduivel.be